måndag 7 december 2009

Lånat lååångkok

Jag har återigen lånat en receptidé från en av mina favoritbloggar. Det här är faktiskt andra gången jag gör Annikas fläskkarré och det lär blir fler. Det fantastiskt smakrika och mustiga fläsken har nämligen blivit en riktig favorit hos alla tre familjemedlemmar här hemma. Första gången tillagade jag grytan i tre timmar på ungefär 150 grader men den här gången provade jag att marinera över natten och ställa in grytan innan jag åkte hemifrån på morgonen på 85 grader. När jag kom hem nio timmar senare var det bara att riva kött, reducera sås och koka pasta. Jag märkte ingen större skillnad på mörhet i köttet men jag inbillar mig att smaken var snäppet mustigare den här gången men det kan bero på att jag hade turen att denna gången kunna pimpa grytan med skinkspad från julskinkekoket. Tio-timmarsvarianten gör ju dessutom att otåliga jag slipper vanka av och an framför ugnen.

Kvällen innan hackar du helt enkelt fyra schallotenlökar och en solovitlök, häller en bottenskyla med olivolja i en ugnstålig gryta (jag använder vår gutjärnsgryta) och tippar i löken. Lägger en bit fläskkarré på ca 1 kg, den får gärna vara med ben, ovanpå löken och häller över 2 dl vitt vin och en burk krossade tomater. Muttis blir som vanligt bäst. I med ett par kvistar timjan, lägg på locket på grytan och ställ in i kylskåpet. På morgonen sätter du ugnen på 85 grader, saltar och pepprar i grytan, tippar i 2 msk skinkspad från julskinkekoket (kan uteslutas) och ställer sedan in den i ugnen. Åk hem hemifrån och kom sedan hem när arbetsdagen är slut. Ta ut grytan ur ugnen och ta upp köttstycket. Reducera tomatsåsen på spisen med en msk socker och 2 msk tomatpuré. Köttet river du i bitar. Koka pasta, papardelle rekommenderar Annika och den tycker även jag blir bra. Värm upp köttet i tomatsåsen och server sedan till pastan toppad med m a s s o r av parmesanost.
Laga det här, det är så ofattbart gott.

2 kommentarer: