torsdag 10 december 2009

Serbisk bönsoppa


Föräldrarna har dragit på julbord och lämnat mig hemma. Men inte tycker jag synd om mig själv över en Gorby's pirog för det. Nä! Jag gör det över en mustig bönsoppa istället.

Det här blev riktigt, riktigt gott. Men man måste gilla smaken av rökt sidfläsk, det låter väl inte så jobbigt? Mustig och smakrik var den perfekt nu när jag känner att jag håller på att bli förkyld och armen värker av svinis-vaccinet. Jag ger absolut inga garantier för att soppan verkligen är serbisk men jag har någonstans i bakhuvudet att jag har ätit en soppa några gånger som kallades just serbisk bondsoppa och om jag inte minns helt fel smakade ungefär såhär. Dessutom är det mycket roligare när man kan fantisera om de råbarkade serberna som sitter och sörplar soppa på den kalla, serbiska landsbygden. Jag vet, jag har en livlig fantasi.

Serbisk Bondsoppa
Jag anger inga mängder för det här är en soppa som du kan slänga ner det du har hemma och välja proportionerna och portionerna själv
Rökt sidfläsk
Rotfrukter, ta det du har hemma; morötter, kålrot, palsternacka, rotselleri - rubbet!
Gul lök
Vitlök
Kokta vita bönor, gärna den stora varianten
Torkad svamp
Vatten
Fond, jag använde mig återigen av en klump av det geléartade spadet från julskinkekoket
Salt
Peppar

Tärna rotfrukterna smått och tärna sidfläsket. Hacka lök och finhacka vitlök.

Fräs rotfrukterna, fläsket, löken och vitlöken i smör på låg värme tills löken är mjuk och genomskinlig.

Häll på vatten, fond, bönor och smula ner en liten mängd torkad svamp. Lägg på ett lock och låt koka ca 15 minuter tills rotfrukterna är mjuka.

Ta av locket och smaka av soppan med salt och peppar. Kör runt i soppan med en slev så att du mosar en del av bönorna.
Jag åt soppan med några stekta slantar av tjeckiska korvar, mycket gott med soppan klarar sig fint på egen hand med en liten brödbit.


3 kommentarer:

  1. Serbisk bondsoppa?
    Menar du inte Pasulj? isåfall är receptet väldigt fel.

    Mvh Kocken!

    SvaraRadera
  2. Anonyma Kocken: Hmm, Pasulj hade jag aldrig hört talas om innan jag såg in kommentar så det var med säkerhet inte det jag menade, dock låter Pasulj mycket gott. Som jag skriver i inlägget så ger jag inga garantier för autenticitet, det är helt enkelt bara en god bönsoppa, serbisk eller icke :)

    SvaraRadera
  3. Hej hej
    Nej nej nej STOP inga rotfrukter eller !!!? svamp !!!!!? i sopan Detta är tyvärr ett recept på så långt du kan komma från äkta serbisk "pasulj" likt natt och dag !!?
    Att laga äkta serbisk bönesoppa på gamla hemliga recept kräver sin kock /kunskap,skola,känsla kärlek för mat (där då den äkta sebiska kocken dricker Sljivovica "Serbisk 60% plommon bränvin ochJebe,majku,svima u svetu" under tiden bönorna lagas/kokar" där då det finns en lång ca 600 år balkan historia bakom "Pasulj" eftersom den lagas av nästan alla människor "ca 75% av män" i alla slaviska balkan - länder. Serbena övriga kristna har rökt nogrant utvald "fläsk/gris" + rökta , äkta bönde gourmet korvar av olika slag i soppan medan muslimerna har halal slaktad rökt/torkad"oxe/lam" i sin bönsoppa.
    PS: Och man äter alltid till äkta "sebisk Pasulj" nybakad varm bondbröd + serbisk sallad

    Svenska & Serbiska 4QKockföreningen

    SvaraRadera