tisdag 29 december 2009

Nästan som på restaurang ju

Även om vi går ut och äter nästan varje kväll när vi är här i Thailand så är det roligt att ibland när händerna börjar darra så smått av abstinens att få laga sin egen middag. Dessutom när råvarepriserna är så skrattretande låga. Vi köpte ett halv kilo färska jätteräkor för 95 baht vilket är under 20 kronor. Det blev ett enkelt recept där en av mina nyfunna favoritingredienser fick spela huvudrollen. En rostad chilipasta från märket Mae Pranom som består av torkad, rostad chili, olja, torkade räkor, lök, vitlök, tamarind, räkpasta, socker och salt. Den är inte alls särskilt stark utan har en söt sjukligt god smak. I smyg äter jag den direkt ur burken. Jag tror nog att den finns hemma i de asiatiska affärerna. Annars blir jag ledsen.
Det jag gjorde var att jag helt enkelt fräste hackad vitlök, klyftad gul lök och några matskedar chilipasta i olja i en wok. Efter någon minut slängde jag i de rensade räkorna som hastigt fick byta sin tråkiga grå färg mot den trevligare rosa. Sedan hällde jag över en eller två deciliter kokosmjölk (som för övrigt har en smak som får mig att undra vad Santa Maria egentligen häller i sina burkar, här smakar det ju som att äta ren kokos fast med gräddens lenhet.Himmel.). I med en matsked fisksås och sedan fick det puttra hastigt. Vi åt grytwoken tillsammans med kokt ris och diverse grönsaker blixtwokade i ostronsås och vitlök. Det enda vi saknade var de små karamellerna man ofta får tillsammans med notan här nere

2 kommentarer:

  1. Haha, jag tyckte burken såg extremt bekant ut, och mycket riktigt hittade jag en likadan i min kyl, inköpt i Bangkok. Vi har dock inte använt den så mycket, men jag minns att vi konstaterade att den inte var så stark. Kanske måste ge den en chans till då!

    SvaraRadera
  2. Det rekomenderar jag starkt, jag älskar den onödigt mycket. Vill man ha det lite starkare kan man ju alltid smyga ner lite färsk chili i anrättningen...

    SvaraRadera