tisdag 22 december 2009

Nu håller jag inte koll på veckodagarna längre

Jag har gått in i semesterläge och därmed blir det lite glest mellan inläggen. Datorn är inte riktigt prioriterad här i värmen, dessutom så har jag kommit på mig själv med att vara dålig på det där med fotandet. Men jag kan säga att det inte går någon nöd på mig och rapporterna om en meter snö hemifrån känns avlägsna. Här kommer bilder på några av sakrna jag har käkat.

Räkor med tamarindsås. Tamarind är en sorts frukt som växer i smala, gråbruna skidor på träd. Smakar lite sötsurt fast med mer vitlök och inte alla lika sött.

Som Tam, sallad gjord på omogen papaya, lime, fisksås, socker, torkade räkor, chili, jordnötter, tomater och gröna bönor. En av mina absoluta favoriter, dock äter Thailändarna den oätligt stark så man får be om "just a little chili" då bränner den bara nästan sönder tungan.

Här är ett stående inslag i vår frukost; gudagod mango, bananer från vår egen trädgård och i bakgrunden skymtar man en söt liten apelsin och det som ser ut som en vitlök är en mangostine. Lyx.

Det här var utsikten från vår balkong ikväll. Den snygga sladden som går tvär igenom den pittoreska bilden är temporär men är även det som gör att jag kan uppdatera bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar