tisdag 1 september 2009

Gott till kräftan


I helgen frossade jag kräftor med min bror. Utanför Kristianstad där han har en liten sommarstuga har han turen att bo granne med ett par som odlar egna kräftor. För tredje året i rad investerade han i några kilo, efter att ha kokat kräftorna, kokat upp en lag med porter, salt socker och såklart dill så fick kräftorna stå och dra i lagen. De är nog de godaste kräftorna jag har ätit. Till och med godare än de vi kokade förra året. Men jag åt tills jag kände att jag aldrig mer vill se en kräfta. Äsch, det har nog ändrats till nästa år. Kanske till nästa vecka.

Till kräftorna gjorde vi lite olika tillbehör (egentligen överflödigt men det är ju så roligt!) tex. en västerbottenpaj pimpad med smörstekta kantareller, det är den so msyns på den mörka bilden ovan. En favorit från förra året fick hänga med även i år: Kryddostgifflar med valnötter. Superenkla att göra, goda och ett lite roligare alternativ till de vanliga rostmackorna.


Kryddostgifflar med valnötter 24 st

1 pkt smördegsplattor (brukar vara 6 st plattor)

100 - 150 g riven kryddost

50 gram grovhackade valnötter

1 ägg, uppvispat

hel kummin

flingsalt
Tina smördegen och kavla ut till dubbel storlek (ungefär).

Dela plattan först på hälften så att du får två kvadrater. Dela sen kvadraterna på diagonalen.

Pensla trekanterna med ägg och lägg lite kryddost och valnötter på den breda delen av triangel, på basen av pyramiden såattsäga.

Rulla ihop trekantern till någon sorts gifflar (börja rulla från den breda sidan). Här brukar det gå utför för mig, men så länge du ser till att inte all fyllning riskerar läcka ut i ugnen så är ju det där med utseendet inte så viktigt.

Lägg gifflarna på en plåt försedd med bakplåtspapper och pensla med lite ägg. Strö över hela kumminfrön och några flingor salt. Grädda på 200 grader i ca. 15 minuter tills gifflarna är fint guldiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar