fredag 25 september 2009

Testat: Oaksmoked Bacon och Cognac and Prunes


Taylor & Jones är ett litet hål i väggen som det är lätt att gå förbi om man inte känner till stället. På hantverkargatan finns nämligen det verkliga Little Brittain. Här tillverkas britternas favorit nummer ett: korv. Nu är det väl så att T&J har korvar i sitt sortiment som gemene Britt inte skulle ge sitt godkännande till, som tex. ankkorv med glaserade körsbär. Men desto roligare för oss icke-britter som vill ha lite smak på korvarna.
Jag är vanligtvis ganska skeptisk till korv, det borde de flesta som har gått i svensk grundskola vara - efter diverse brännbollsdagar och klass picknickar fullproppade med grillad Dennis hotdogs står inte korv särskilt högt i kurs hos mig. Men sen jag för första gången provade korvar från Taylor&Jones för ungefär ett år sedan så har jag fått upp ögonen för korv. Ja, alltså det som egentligen är korv, nämligen malet, kryddat kött i fjälster. Som barn luras man ju att tro att det är en homogen, grå-rosa massa som mest smakar konstgjort.
Det som är roligt med Taylor & Jones är att de har ett så stort utbud att man kan göra det till ett projekt att prova sig igenom de olika sorterna (Läs: Jag driver ett projekt). Dessutom kan man göra det utan att bli ruinerad för det är inte ens särskilt dyrt. För att göra det hela ännu lite roligare så är det alltid spännande att gå dit eftersom de bara göra ett visst antal olika korvar varje dag så man vet aldrig vilka som kommer ligga i diskarna just idag (om man inte gillar överraskningar kan alltid förbeställa).
Förra helgen provade vi två, för oss, nya korvar ur sortimentet; Oak Smoked Bacon och Pork with Cognac and Prunes. Under vad som kanske var årets sista grillmiddag avnjöt vi korvarna tillsammans med bla. grillade majskolvar.
Så hur var dem då? De var som vanligt goda med mycket smak. Det var dock ganska neutrala i smaken och passar den som vill ha en ganska klassisk korv. Jag tycker personligen om när det är rejält med kryddat och hade därför en lite starkare senap till korvarna. Sorten med cognac och katrinplommon hade ändå en ganska tydlig smak av torkad frukt och den innehöll även små bitar av plommon. Det var helt klart en god middag och väl investerade pengar men jag fortsätter nog min jakt på den godaste T & J - korven. Hittils är deras Merguez min favvo. Men jag väntar fortfarande på att de ska ha Ank- och körsbärskorven någon gång när jag är där.

1 kommentar:

  1. Pröva "Beef and Cracked Black Pepper"
    Den är det lagom drag i, klar favorit!

    //PO

    SvaraRadera