söndag 27 september 2009

Försvinnande gott: Ugnsbakad fläskkarré med vitlök, ingefära och rosmarin


Jag är fortfarande matt av lycka (och troligen också av paltkoma) efter gårdagens middag. Tusan vad bra jag och pappa är i köket. För det var vi två som lagade och åt detta försvinnande goda köttstycke, och som namnet antyder så bara försvann det från tallrikarna! Jag tror att min far och jag tillsammans satte i oss närmare ett halvt kilo kött. Ja, det var gott.

Det finns få köttbitar som slår hel fläskkarré i saftighet och mörhet. Dessutom är det väldigt tacksamt att krydda och smaksätta. Igår försökte jag återuppliva en fantastisk middag på Balthazars Keuken i Amsterdam i somras. Det lyckades mycket bra och kombinationen av vitlök (myyycket vitlök), ingefära, chili och rosmarin passar riktigt bra till fläskkött. Det här makalöst saftiga och smaksensationella fläsket åt vi tillsammans med rikligt smörade vaxbönor och ugnsbakade pumpatärningar med tryffelolja och parmesan. Där satt vi, pappa och jag, vid matbordet att vi inte alls var avundsjuka på mamma som befinner sig i Palma de Mallorca, vi hade ju vår fläskkarré.

Mina foton och höstmörkret, som ytterligare försämrar dem, kan jag ju bara sluta be om ursäkt för hela tiden och hoppas på att ni trotsar det första intrycket och litar på mitt ord: det är godare än vad der ser ut! Mycket godare.

Ugnsbakad Fläskkarré med smak av vitlök, ingefära och rosmarin.
1 bit hel, benfri fläskkarré på ca 1.2 kg
3 solovitlökar
1 tsk riven ingefära
1.5 torkad chilifrukt
1 tsk torkad rosmarin (vi hade bara torkad hemma men om du råkar ha färsk så blir det säkert ännu godare)
2 msk bra olivolja
1 tsk havssalt
1 msk flytande honung.

1-2 dl kalvbuljong

Sätt ugnen på 150 grader

Stöt vitlök, ingefära, chili, rosmarin, salt och olivolja i en mortel till en grovkornig massa - den ska inte vara helt slät utan fortfarande ha hela bitar i sig.

Salta och peppra köttet och smeta sen på massan över köttet och ringla till sist över honungen. Lägg karrén i en gutjärnsgryta och sätt in i ugnen utan lock. Låt den stå där i ungefär en timme.

Ta ut grytan och häll på en bottenskyla av buljong. Sätt på locket och ställ in i ugnen i ungefär 45 minuter till.

Ta ut grytan igen och låt den vila med locket på. Här kan det vara en bra idé om du, som vi, ska äta ngn ugnsbakad grönsak till att dra upp värmen på ugnen till 200. På slutet av tillagningen sätter du in grytan igen, utan lock och låter den gå 5-10 minuter på den högre värmen. (Om du inte ska käka ugnsbakade grönsaker till så låter du naturligtvis grytan vila en kvart, tjugo minuter och låter ugnen värmas upp till 200 grader medan). Detta för att det goda vitlökslagret ska få en god lite griljerad yta.

Ta ut köttet och skär i tunna skivor. Häll över buljongen från grytan till en liten skål så har du en superb skysås.

Njut och skit i att du kommer sitta ensam på tunnelbanan imorgon pga. vitlöksstank.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar