måndag 28 september 2009

Laxfärsbiffar med pepparot, gräslök och västerbottenost.

Det här med att vara matintresserad har sina baksidor. I alla fall om man som jag både är vansinnigt matintresserad och relativt veligt lagd. Det kan nämligen leda till att man går i hela dagar, ibland hela veckor och tom. ibland ligger vaken på nätterna och funderar över recept eller bara en enskild ingrediens i ett recept. Jag fick en lindrig släng av detta idag när mamma imorse svarade fiskbiffar på frågan vad hon ville ha till middag. Fiskbiffar är ju ett ganska vitt begrepp. Jag menar, säger någon att de vill ha raggmunk med fläsk till middag så finns det inte så mycket att fundera över. Men säger någon fiskbiffar, då finns det ett stort spelrum för kreativitet och innovation. Så hela dagen har jag bollat smaker och ingredienser fram och tillbaka.

Att lax skulle vara basen stod snabbt klart eftersom vi har frysen full med laxfilé. Efter ett tag upptäckte jag en bit pepparrot i grönsakslådan och blev genast sugen på att ha i den. Ja, nu behöver jag kanske inte redovisa hela min tankekedja för det skulle inte får plats på din datorskärm men hur som helst kom jag tillslut fram till att det var laxfärsbiffar med smak av pepparrot, gräslök och västerbottenost. Till min lättnad gav mitt velande och resonerande resultat och ett mycket gott sådant. Jag blev lite besviken på att pepparroten inte framträdde mer i smaken trots att jag tyckte att jag vräkte på med roten rejält. Nästa gång kanske jag gör en gräddfilssås med riven pepparrot och serverar till istället så att roten inte tappar så mycket smak genom tillagning.

Som tillbehör körde jag på ett säkert kort: palsternackspuré. Det här blev en riktigt god måndagsmiddag!

Laxfärsbiffar med smak av pepparrot, gräslök och västerbottenost.
450g laxfilé
1 ägg
ca 5cm pepparrot (det beror såklart på styrkan i pepparroten)
0.5 kruka gräslök
1dl grovriven västerbottenost
salt
peppar

Skär laxen i mindre bitar och finriv pepparroten. Mixa lax, ägg och pepparrot till en massa (jag tycker om när det fortfarande är lite hela bitar kvar).

Finhacka gräslöken och rör i den tillsammans med osten. Smaka av med salt och peppar.

Forma till biffar och stek i smör. Servera gärna tillsammans med palsternackspuré (mixa kokad palsternacka med en klick smör, lite mjök och salt o peppar) och konstatera nöjt att dina grubblerier inte var i onödan, i alla fall inte den här gången.

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg! har inte hunnit läsa allt, men väldigt mycket såg väldigt gott ut.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera