torsdag 27 augusti 2009

På topp: Enklaste enkla!


Idag fyller en av mina vänner år och snäll som jag är tänkte jag överraska henne i skolan med guldig ask fylld med hembakat. Men eftersom jag inte kom på snilleblixten förrän nu på morgonen plus att vi saknade på vetemjöl och choklad så gick många många av mina snabba favoritrecept bort. Men i Leilas "Piece of Cake" hittade jag ett recept som gav mig färdiga kakor på en halvtimme, från bakstarten till färdig, nygräddad topp. För det var just vad det blev: kokostoppar. Eftersom jag inte åt kokos fram tills för ungefär 1 år sen så är kokostoppar en ganska ny kaka för mig. Jag tycker att den har en tendens att vara lite väl söt, men i det här receptet har man i lite rivet limeskal vilket motverkar sockershock. Dessutom blir de fina med sina gyllenbrända toppar! :D

Vet att det är ganska ocharmigt att publicera recept från en bok som i princip varje svensk har ett exemplar av vid det här laget. Men jag gör det ändå till de få som ännu inte innehar den, och för alla er som är för lata för att ta fram boken och bläddra fram sidan. Jag gjorde två små tillägg till Leilas recept: ekologiskt vaniljpulver (iof. minimalt) och en gnutta salt (bakar aldrig utan salt). Vet inte om det höjde receptet till oanade höjder, men så gjorde jag i alla fall, och det blev gott.

Kokostoppar med rivet limeskal. ca 16 st

50g smält smör


5.5 dl kokosflingor


1dl socker


Rivet skal från 1 limefruk


2 ekologiska ägg


1 krm ekologiskt vaniljpulver


1 nypa salt.

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda samman alla ingridienser och låt smeten stå och svälla i 10 minuter
Forma smeten till små toppar på en plåt med smörpapper.

Grädda topparna gyllene i ca 15 minuter. Njut eller ge bort!

1 kommentar:

  1. Hej Frida,
    läser med behållning din blog och ska nog prova på kokostoppar igen. Det var en given favorit när Linn och Björn bodde hemma.Även gamla farmor May.Britt bakade kokostoppar som vi alltid åt med lika god aptit. En klassiker helt enkelt. Kul med ditt stora matintresse. Vi har ju också fått smaka några Fridaspecilaiteter på adventsfikat och vet att du gärna experimenterar och överraskar med nya smaker och kombinationer. Man blir inspirerad av din matglädje och får lust att testa själv.
    Många hälsningar från Karin som just nu har en köttgryta på spisen

    SvaraRadera