tisdag 27 april 2010

Risotto med havskräftor och sparris



På hemvägen från skolan går jag ofta förbi Hötorget. Nu har de börjat kränga sparris för en ganska billig penning och jag kan nästan aldrig hålla mig ifrån att köpa en bunt varje gång jag går förbi. För någon vecka sedan köpte jag min första och hälften åt jag ångad med lite parmesan på - himmel så gott! Den andra halvan förärades dock en riktigt lyxig risotto. Tillsammans med havskräftor inhandlade till fyndpris på den lokala mataffären utgjorde detta en perfekt fredagsmiddag. Krämig risotto med lagom knapriga sparrisbitar och fantastiskt köttiga och smakstinna kräftstjärtar. Vad mer kan man önska sig?


Risotto kan de flesta av er göra vid det här laget så jag går inte in på detaljer (ja, jag är lat). Fräs på lite hackad lök och vitlök i olivolja, låt risottoris fräsa med några minuter. Tippa i lite vitt vin och låt alkoholen puttra bort. Spä med buljong, jag använder kalvbuljong eftersom det är den enda touch of taste - fonden som släpps över tröskeln här hemme (enligt min käre far smakar det övriga sortimentet skit). Förväll eller ånga sparris och dela i mindre bitar. Vänd i tillsammans med rensade havskräftstjärtar och en grabbnäve riven parmesanost. Har du samvete nog rör du i en klick smör också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar