fredag 16 april 2010

Lax fylld med getost, tryffel och timjan med honungsrostade jordärtskockor


En av ostarna som inhandlades i Wijnjas ostkällare förra veckan var en liten ost gjord på både get- och komjölk. Dessutom var den smaksatt med tryffel. I det blurriga minnet av alla ostar jag klämde, kände och luktade på där i källare har jag lyckats glömma namnet på just denna lilla ost. Jag fick klara instruktioner att låta den bli riktig rumstempererad innan ostbrickan skulle avnjutas. Jag löd verkligen tipset och osten fick ligga framme flera timmar. Trots detta blev jag lite besviken, det bör dock tilläggas att övriga ostar på brickan var riktigt kraftiga ostar vilket kanske fick den här lite mildare osten att drunkna. MEN, när jag i veckan använde osten till att fylla en laxfilé med så hände det grejjer vill jag lova. I sitt varma, halvsmälta tillstånd kom osten verkligen till sin rätt och tryffelsmaken som jag tidigare saknat blommade plötsligt ut och gjorde denna enkla rätt till en riktig lyxig vardagsmiddag. Som tillbehör fick de skockor som blev över från den fantastiska gratängen rostas i ugnen tillsammans med lite flingsalt och honung. Premiär för ugnsrostade skockor här hemma, jag gillar verkligen den krispiga, lite vattenkastanjliknande konsistensen. Jordärtskockor är värda att användas till mer än bara soppa och puré, tycker jag.
Lax fylld med getost, tryffel och timjan med honungsrostade jordärtskockor
Om du inte råkar hitta samma ost som jag hittade så kan du använda vanlig getost och droppa på lite tryffelolja, eller om du vara riktig lyxig så varför inte lite tryffelhonung? Inga mängder anges eftersom du får välja själv vad du tycker bäst om och ösa på lite extra av det.
Laxfilé
Get- och komjölkost smaksatt med tryffel
färsk timjan
färsk basilika
honung
salt o peppar
skockorna
jordärtskockor
salt o peppar
olivolja
honung
Sätt ugnen på 175 grader och skrubba jordärtskockorna rent och skiva dem sedan 5mm tjockt. Lägg i en ugnsform, salta, peppra och ringla över olivolja och honung. Ställ in i ugnen och låt dem stå där i ca 30 - 40 minuter med några omrörningar.
Skär laxen i portionsbitar och skär sedan ett snitt längs med varje bit, låt inte snittet gå ända igenom biten bara. Lägg i några timjans- och basilikablad fyll på med några bitar ost. Salta och peppra och avsluta med att ringla över en liten gnutta honung. Sätt in laxen i ugnen när det är 15 minuter kvar på skockorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar