lördag 17 april 2010

Middag för en nästan vuxen

Kära vänner, imorgon är en stor dag. Det är nämligen dagen då jag fyller 18 år och därmed även tillåts rösta, spärras in i fängelse, gifta mig, dricka alkohol m.m Jag kommer att utnyttja speciellt den senare rättigheten maximalt genom att tillsammans med 7 av mina bästa vänner genomföra vår studentskiva med 180 gäster imorgon kväll. 180 övertaggade personer av varierande ålder i samma lokal. Efter att ha gjort upptäckten att min käre far fortfarande minns Lambo-sången perfekt från sin studenttid så har jag vissa förväntningar.

Jag och mina päron bestämde oss för att såhär dagen innan ha en något lugnare tillställning för att fira min sista dag som omyndig (även om jag har en känsla av att min föräldrar inte till 100 procent ser det som något värt att fira). En god middag blev det, speciellt nöjd är jag med efterrätten, prova den! Imorgon är det inte längre en barnrumpa som skriver. Tjipp!

Rödingfilé smörstektes och serverades med en vanlig palsternackspuré smaksatt med grovhackade rökta räkor och färsk babyspenat, en höjdare. Till det sparris och en messmörssås med gräslök och vitt vin.

Messmörssås med gräslök och vitt vin

smör
1 schalottenlök
1 msk vetemjöl
0.5 dl vitt vin
2 dl mjölk
2 msk fullfet crème fraiche
2 msk messmör
färsk gräslök
salt o peppar

finhacka löken och fräs i smör tills den är mjuk. Pudra över mjölet och häll över vinet och låt alkoholen puttra bort. Tillsätt mjölk och crème fraich. Låt koka upp medan du rör om. Låt puttra några minuter. Låt messmöret smälta ner i såsen och tillsätt finhackad gräslök. Smaksätt med salt o peppar.


Till moussen använde jag Lindts vita chokladkaka smaksatt med kokos. Den smakar väldigt mycket kokos. Om du inte hittar den eller vill ha mindre kokossmak kan du använda vanlig vit choklad och tillsätta lite kokosflingor. Den här satsen räckte till 3 ganska stora portioner, det är rätt mäktigt så receptet funkar nog även för 4 personer om man har ätit en rejäl middag innan.

Vit choklad- och jordgubbsmousse med kokos på mörk chokladbotten med hasselnötter
Botten
50g mörk choklad
50g smör
1 ägg
0.5 dl socker
0.5 dl vetemjöl
en nypa salt
några hasselnötter
Moussen
ca 3 dl färska jordgubbar
40g vitchoklad med kokos
1 dl grädde
Smält den mörka chokladen med smöret på låg värme. Vispa ägg och socker fluffigt. Sikta ner mjölet i chokladen tillsammans med saltet. Vänd i äggsmeten i choklad. Grovhacka några hasselnötter och strö dem i portionsformar. Fördela smeten i formarna och grädda i ca. 10 minuter på 200 grader. Ta ut och ställ i frysen.
Mixa jordgubbarna till en puré och sila genom finmaskig sil. Smält den vita chokladen på låg värme. Vispa grädden ganska hårt. Vänd i den smälta chokladen och jordgubbspurén. Fördela moussen över de avsvalnade chokladbottnarna. Ställ in i kylen någon timme eller två. Ta ut minst en halvtimme innan servering.
Jag toppade mina desserter med tärnade jordgubbar blandade med en gnutta vaniljsocker och en skvätt från en flaska färdig Caipirinha-mix som vi hade i kylen (ersätt med lite limejuice och valfri sprit, eller bara lime för den delen) och lite riven vit choklad.

4 kommentarer:

  1. Grattis! Så ung, och så begåvad. Låter som en riktigt härlig ,iddag. Hoppas att studentfesten blir riktigt lyckad.
    "För nu glaset till din mun..."

    Hälsar Annika, som tog studenten för svindlande snart 17 år sedan

    SvaraRadera
  2. Stort grattis, Frida!!!
    Jag håller med Annika, du skriver helt fantastiskt för att inte tala om vilken god mat du lagar. Jag har nästan svårt att tänka mig att du är jämnårig med min lärar-J:s gymnasieelever (komplimang!).
    Ha en härlig studentfest!
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  3. Grattis! Kan bara hålla med tidigare kommentarer, kan nästan inte tro att du 'bara' är 17....Fina bilder och god mat!

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina ord! Ibland får jag för mig att ingen läser mina små inlägg i cyberspace, därför betyder sådana här kommentarer jättemycket (speciellt eftersom dem kommer från mina egna bloggidoler ;)) Hoppas att ni fortsätter hitta hit!

    SvaraRadera