måndag 19 april 2010

Åter till vardagen: Viltskavspanna med messmör


Jag hade verkligen en fantastisk 18-årsdag! Med alla jag älskar omkring mig och en sjuhelvetes fest. Studentskivemiddagen var väl inte direkt i michelinklass men ärligt talat så tänkte jag (för en gångs skull) inte så mycket på mat den kvällen. Men nu går jag till min myndiga vardag, med några fler rättigheter och skyldigheter än för några dagar sedan. Jag gör det med ett enkelt recept på viltskavspanna som ger maximal smakutdelning med minimal arbetsinsats. Perfekt vardagsrecept helt enkelt. Nu lät jag väl vuxen?


Viltskavspanna med messmör 2 personer

1-2 nävar champinjoner
1 schalottenlök
smör
1 paket viltskav/renskav/älgskav, går bra med vilket som
1 palsternacka
2 nävar strimlad vitkål
0.5 msk viltfond (om du inte har det hemma så kan du ersätta med kalvfond)
1 msk soja
2 msk messmör
salt o peppar

Kvarta champinjonerna och lägg dem i en het, torr stekpanna. Fräs tills vätskan har dunstat. Tillsätt smör och hackad schalottenlök. Fräs tills löken är mjuk. Tippa i skaven i pannan och fräs samtidigt som du separerar köttet med en gaffel. Grovriv palsternackan och låt även den fräsa med i pannan. Tillsätt kålen och låt allt steka till kålen har slaknat och palsternackan har blivit mjuk. Ringla över fonden och sojan, låt messmöret smälta ner och krydda med salt och peppar.

Jag var lat och åt pannan med en enkel sallad men allra godast blir det nog till potatispuré eller pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar