torsdag 15 april 2010

T&J: Duck with orange och Oak Smoked Bacon


Så till korvarna som åts till pappas linsgryta. Jag och mamma hade en riktig heldag på stan förra veckan då vi till min stora lycka hann med både ett besök i Winjas Ostkällare på Bergsgatan och hos korvmakarna Taylor & Jones på Hantverkargatan. Hos Winjas inhandlades ost och marmelad till fyndpris. Jag läste för ett tag sedan en liten notis där Winjas kallades "Ostarnas Ullared". Billigt är det, men utan att kvaliteten är det minsta tummad på för det - besök rekommenderas! Hos Taylors var jag tvungen att prova på ankkorven (till vänster i bild) med apelsinskal. God var den definitivt, jag har hittils inte smakat en dålig korv från det stället. Den hade inte en väldigt distinkt anksmak, men apelsinen var desto mer påtaglig och då och då bet man i en liten bit apelsinzest. Men den stora stjärnan var deras klassiska Oaksmoked Bacon (följdaktligen den högra korven) som jag inte har provat förrän nu. Där snackar vi delikat korv mina damer och herrar. Otroligt smakrik med en perfekt sälta (annars tycker jag ofta att korvar tenderar vara undersaltade) och en balanserad rökighet. Hittils är det min favoritkorv från T&J, jag ämnar testa mig igenom hela sortimentet. Så kära brittiska korvmakare, ni får inte slå igen än på några år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar