tisdag 13 april 2010

Rullad lammbog fylld med örter, vitlök, sardeller och citron

Häromdagen besökte jag Taylor&Jones på Kungsholmen, dem som gör så fantastisk korv ni vet? Men engelsmännen på Hantverkargatan har ju i köttväg inte endast korvar utan diverse styckningsdelar av prima kött. Jag slog till på en urbenad lammbog som var ihoprullad och bunden. Det är första gången jag köper lammbog, jag tilltalades av tanken att man kunde fylla köttet med diverse godis och sedan rulla ihop den som en rulltårta för att låta den gå på låg temperatur i ugnen till vacker rosa perfektion. Jag tyckte nog att köttet var lite segt pga. att det innehöll ganska mycket senor. Men för priset måste det klassas som prisvärt och det är som sagt ypperligt för att fylla med diverse gottigheter. Den här kombinationen blev riktigt god med jag kan tänka mig andra kombinationer som t.ex. parmesan, vitlök och lufttorkad skinka. Till lammet åt vi jordärtskocksgratängen...igen. Jag kunde inte hålla mig längre än en vecka innan jag var tvungen att laga den igen. Jo den e god den.

Rullad lammbog fylld med örter, vitlök, sardeller och citron.

En urbenad lammbog
4 klyftor vitlök
30-50g rumsvarmt smör
6 sardellfiléer
Färsk timjan
Färsk rosmarin
1 citron
salt peppar

Pressa vitlöken, finhacka sardellerna, hacka valfri mängd av örterna och riv det yttersta skalet av citronen. Blanda allt med det mjuka smöret. Rulla ut bogen och putsa den från de värsta senorna och fettet. Salta och peppra rikligt och bred sedan på fyllningen. Rulla ihop bogen igen och bind ihop den igen, salta och peppra utanpå och bryn den sedan runtom i lite smör i en stekpanna. För över till en ugnsform och stek klart på 100 grader tills innertemperaturen är 58 grader. Låt köttet vila i minst en kvart innan du skär upp det.

2 kommentarer:

  1. Lamm och jordärtskocka är en super-kombo. Sitter just och dreglar över ett recept på det temat som kan bli fredagsmiddag!
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Så sant som det var sagt! Såg ditt recept på lamm med jordärtskocksrisotto. Risotton bara måste jag testa!

    SvaraRadera