onsdag 10 mars 2010

Tod Man Pla

Någonstans där i en randig strandstol intill ett turkost hav smälte blogglusten bort. Det fanns liksom inte rum för laptopen där mellan doppen, luncherna, strandpromenaderna och middagarna i värmen. Men nu blir det skärpning på den fronten! Vårt nya kök beräknas kunna vara klart i slutet av den här veckan. Sällan har ett kök varit så efterlängtat. Eftersom prylfantasten i min kära far gick något till överdrigt vid köksplaneringen kommer jag snart ha många nya leksaker att underhålla mig med. Vad sägs om en ångugn?

Tills dess bjuder jag på ett av mina favoritrecet från Thaiköket - Tod Man Pla. Små friterade fiskkakor som i den här versionen är smaksatt med röd currypasta och limeblad. Perfekta som drinktilltugg eller som en enklare förrätt. I receptet anger jag precis hur dem lagas i Thailand. Vissa av momenten, tex. mortlingen går att ersätta med mixer och friteringen är inte nödvändig - stekning i rikligt med olja funkar också. Men så här är originalreceptet som Thailändska Rose lagar det.

Tod Man Pla - Thailändska Fiskkakor
I Thailand använder man Barracuda eller Kungsmakrill till fiskkakorna, här hemma kan vi ersätta med tex. torsk, fast sej, eller hällefilé.

400g fiskfilé av fast sort
2 ägg
2 msk Röd Currypasta, försök få tag på den färska som finns i asiatiska affärers kyldisk istället för den på burk
2 Long Beans om du får tag på det, annars en näve Haricot Verts
8-10 Keffir Lime Blad
1 msk fisksås
Salt
Peppar
Olja till fritering

Skär fisken i mindre bitar och läg i en mortel. Mortlar fiskköttet tills det är en massa som håller ihop.

Vispa upp äggen och vispa sedan i currypastan. Se till att pastan är helt utvispad i äggen, klumpfritt ska det va'. Rör sedan i äggsmeten i fiskköttet.

Finstrimla bönorna. Ta bort mittnerven på limebladen och finfinstrimla dem sedan. Jag menar verkligen finfinstrimla, det är inte roligt att tugga på en stor bit limeblad. Blanda sedan i både bönorna och limebladen i fisksmeten.

Smaksätt fisken med fisksås, måttligt med salt och lite peppar. Forma till små biffar med ungefär samma diameter som en lime. Hetta upp olja till fritering, en wokpanna funkar ypperligt för ändamålet. Fritera fiskkakorna några i taget tills det är gyllene och låt sedan rinna av en kort stund på lite hushållspapper.

Servera fiskkakorna nyfriterade med lite sweet chili eller plommonsås att dippa i.

currypasta

2 kommentarer:

  1. Välkommen hem. det låter som om du haft det helt underbart. Kul att få recept på riktiga thailändska fiskkakor! Jag brukar göra "crab-cakes"
    http://frkdill.blogspot.com/2009/08/crab-cakes.html
    men har för mig att den idéen egentligen kommer från USA.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag har haft det superskönt. Ska försöka få upp lite fler inlägg från Thailand efter hand. Jag älskar crab cakes och äter dem som en galning när vi är i USA (har en farbror som är bosatt i Washington DC). Måste göra det någon gång! Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera