måndag 29 mars 2010

Invigning och lyx

Jag är tillbaka! Och det med pompa och ståt, igår invigdes nämligen spisen. Premiär för induktion hos oss. Lite krångligt i början med touch screen på knapparna men det ger sig nog med tiden. Snabbt går det i alla fall. Det kändes rätt att den efterlängtade spisen fick inviga sin tillvaro i vårt kök med en lyxig klassiker som Biff Rydberg. Inte vilken Rydberg som helst utan en gjord på hängmörad oxfilé och rotsakspytt. Vi fick tag på ändbitar av svensk, hängmörad oxfilé för 149kr/kg istället för 599. Ett riktigt fynd eftersom köttet var läskigt gott.

Rotfrukter plus potatis tärnades, förvälldes och stektes i smör. Gula lökar hackades och fick sedan steka lååångsamt tills den nästan smälte. Köttet tärnades i munnsbitar och stektes tills de fortfarande var rosa. Alltsammans toppades med en äggula och lite riven pepparrot. Senapsgrädden (som jag inte är så förtjust i) byttes mot fullfet crème fraiche som smaksattes med en rejäl sked dijonsenap och en nypa salt och peppar. Nu börjar jag komma upp på banan igen känner jag. Lägg även märke till att jag kunde fota i dagsljus när vi åt middag. Det finns hopp!

3 kommentarer:

  1. Stort grattis till nya köket! Som du ver är Biff Rydberg en av mina absoluta älsklingar.
    Hälsar fröekn Dill

    SvaraRadera
  2. Härligt! Ser fram emot bilder! (beh lite inspiration om inte annat till min egen stundande köksrenovering)

    SvaraRadera
  3. That's a very delicious picture you have there...I'm working on a piece about Swedish food for the London medical school newspaper and I'm wondering if I could publish you photo in it, alongside a recipe for Biff Rydberg?

    SvaraRadera