torsdag 11 mars 2010

Koreansk Shoppinglunch i Bangkok

Sista dagen av semestern spenderades i den fantastiska staden Bangkok. Shopping stod på schemat och en dag flyger verkligen förbi i de gigantiska köpcentren om man har minsta antydan till shoppingintresse. Lite lunch hann vi i alla fall få i oss, på den Koreanska restaurangen Aka i den enorma gallerian Central World. Jag slogs av att det generellt sett nästan bara var japansk eller koreansk mat i köpcentren. Väldigt få Thailändska restauranger. Det är kanske inte vad Thailändarna vill ha?

Koreanskt blev det alltså för oss. Jag åt stekt ankbröst i restaurangens egna specialsås. Såsen var fantastisk! Svårt att beskriva smaken men den var definitivt åt det söta hållet, lite av Teryakikaraktär men otroligt smakrik och god. Till det kokt ris och kryddig kimchi, den koreanska surkålen. Sedan klarade jag ytterligare några timmars shopping.


En liten skål kimchi

5 kommentarer:

  1. Anledningen är att den bästa thailändska maten äts på gatan :)

    SvaraRadera
  2. Jag blir riktigt avundsjuk! Vackra och aptitretande bilder, och beskrivningarna låter inte sämre.
    Hoppas nu köket snart är klart. Ångugn - jo, man tackar ;). Det ska uträttas stordåd framöver, förstår jag? Kul!

    SvaraRadera
  3. I Thailands nästan overkliga värme minns jag hur underbart det var att komma in i ett svalt luftkonditionerat köpcentrum. Inte heller så dumt med lite japanskt och koreanskt som kontrast till thai-maten.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Här där jag bor, i sydvästra Frankrike, äter vi mycket anka. Anka är alltid gott! För mig var anka den där rätten från kinarestaurangen, men jösses vad mycket man kan göra med anka... ser du anka = gott!!!

    SvaraRadera
  5. Jonas: Du har en poäng! Precis bredvid vårt hotell fanns en trång liten gränd som rymde en myllrande matmarknad. Himmelen på jorden.

    Annika: Stordåd, känns bra att du inte har för höga förväntningar. Jag ska göra mitt bästa!

    Frk Dill: Koreanskt är ett kök som jag inte är så välorienterad på så det var skoj. Dock skulle jag kunna leva på Thaimat ett braa tag.

    Eva: Anka är definitivt en favorit. Lyllo dig som bor i Frankrike...

    SvaraRadera