måndag 15 mars 2010

Lammfärslimpa med sardeller, fetaost, oliver och aubergine


Där fick jag med hela receptet i rubriken. Jag är inte så bra på att fatta mig kort i snärtiga rubriker. Däremot visade det sig att jag är riktigt bra på att laga köttfärslimpa. Det är annars inte någon maträtt som jag känner mig särskilt attraherad av, tanken på en korv av köttfärs (för det är så jag brukar tänka mig limpan) tilltalar mig helt enkelt. Men när jag igår frågade mamma vad hon var sugen på som gick att laga i ugn och hon svarade köttfärslimpa så hade jag - som den goda dotter jag är - inget annat val än att låta just detta bli kvällens middag. Med det sagt innebar det ju inte att man inte kunde tänka lite utanför boxen. Det hela började med att jag fick syn på lammfärs i köttdisken. Slutresultatet blev ganska långt från den klassiska köttfärslimpan men faktiskt ruskigt god. Mamma var nöjd hon med.
Grekisk(isch) lammfärslimpa
En halv aubergine
1 vitlöksklyfta
500g lammfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
10-15 kalamataoliver
8-10 sardellfiléer
1 ägg
50g fetaost
salt o peppar
Skiva auberginen i ganska tunna skivor. Fördela skivorna i en ugnsform och ringla över olivolja och pressa över vitlöksklyftan. Baka i ugnen på 200 grader i 10-15 minuter. Ta ut och låt svalna.
Riv den gula löken och vitlöken. Kärna ur oliverna och hacka dem sedan grovt. Strimla sardellerna. Blanda löken, färsen, oliverna, sardellerna och ägget till en jämn smet. Krydda med salt och peppar.
Platta ut färsen och lägg ut den ugnsbakade auberginen över färsfyrkanten (roligt ord) och smula sedan över fetaosten. Rulla ihop färsen som en rulltårta och forma den sedan till en limpa. Salta och peppra lite extra över limpan innan du skjutsar in den i ugnen på 175 grader i 30-40 minuter. Vi åt den till ugnsrostade grönsaker, underbart att vara med ugn igen!

1 kommentar:

  1. Köttfärslimpa KAN var helt fantastiskt. Det gäller bara att lägga aversioner från skolmatsalen på hyllan. Din lammfärslimpa lät bara för god!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera