måndag 10 maj 2010

Vardagslyx med torsk, sparris och pocherat ägg




Det är väl ingen nyhet att det allra enklaste ofta är det allra godaste och lyxigaste. Häromkvällen blev det riktig vardagslyx i stugan när mamma hade köpt med sig en rejäl bunt med sparris från Hötorget och mataffären sålde torskfilé för 89kr/kilot. Knappt någon matlagning alls, smakerna från råvarorna får helt enkelt ha huvudrollen utan en massa andra störande inslag. Dock kan jag konstatera att jag behöver jobba på mina äggpochering-skills. Nu blev resultatet mer ett perfekt kokt ägg, inte alls äckligt men inte heller den där aha-upplevelsen som när man skär itu ett ägg pocherat till perfektion och en liten bit av solen rinner ur och bildar den enklaste men finaste av såser. Äsch, man kan väl inte vara bäst på allt.


Torsk med räkor, pepparrot, sparris och pocherat ägg.


Jag tillagade torsken i ångugn men det går lika bra att ugnsbaka den i vanlig ugn. Jag rev förutom pepparroten även över lite parmesan bara för att det är så gott till sparris. Jag begår säkert något matbrott som blandar pepparrot och parmesan men i mun smakade det långt ifrån illa. Riktigt angenämnt faktiskt. Men du väljer ju själv om du är den traditionella typen eller den lite mer knäppa.


Torskfilé eller torskrygg
Sparris
ägg
Färska räkor
Färsk pepparrot
Skirat smör
Salt o Peppar
Eventuellt parmesanost

Dela fisken i portionsbitar och salta och peppra dem rikligt. Baka fisken i ugnen på 200 grader tills fiskköttet inte längre är genomskinligt. Koka sparrisen lätt i välsaltat vatten så att den fortfarande har lite stuns i sig. Sjud vatten med en skvätt ättika. Knäck i ett ägg i en kopp, bilda sedan en virvel i vattnet med en sked eller liknande och släpp försiktigt ner ägget i vattnet och låt det pochera i några minuter innan du fiskar upp dem med en hålslev. Skala räkorna och skira smöret.


Montera hela köret på en tallrik och toppa med skirat smör och nyriven pepparrot. O så möjligen lite parmesan då också. Och just det, några flingor havssalt och ett par varv med pepparkvarnen också.

5 kommentarer:

  1. Vansinnigt snyggt; garaterat gott! Jag har varit en usel bloggläsare i flera veckors tid, men försöker nu råda bot på detta. Läser ikapp successivt!

    SvaraRadera
  2. Ser extremt gott ut! Lyxigt men enkelt. Enkelt men gott.

    SvaraRadera
  3. Yes, vill ha! Just så vårfrächt och enkelt som man längtar efter så här års.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  4. danny_pedersen@live.se20 november 2011 kl. 02:33

    Hejsan! Jag tycker detta recept är ser väldigt spännande ut och tänkte bara fråga dig om det går bra att jag kopierar och får lov att använda din bild till ett skolarbete. Vi ska göra ett kokboksuppslag och du får absolut se slutresultatet!

    Danny

    SvaraRadera
  5. Det är okej! Förlåt för sent svar. /F

    SvaraRadera