fredag 14 maj 2010

Ett efterlängtat pizzabak


Första gången jag gjorde hemgjord pizza var med min storasyster när jag var ungefär 6 år. På den tiden åt jag egentligen inte pizza, jag förstod inte alls tjusningen i de där degflaken som resten av min familj beställde hem från den lokala pizzerian. Som en liten parentes kan jag nämna att det senare blev så att även jag började beställa pizza genom att jag upptäckte någon sort dragelse till banan- och currypizza, en kort period av banan- och curryfrosseri som jag nu helst vill glömma. Åter till ämnet, som pizzahatande 6-åring fick jag alltså baka pizza med syster och upptäckte att det var ju inte alls pizza. Det var ju någonting fantastiskt - sprött och krämigt på samma gång. Massor av goda smaker i en och samma comforttugga.
Nu är det så skamligt att det där pizzabaket för ca 12 år sedan, sedan dess har förblivit mitt enda. Fram till ikväll. För i skrivande stund, mina kära vänner, har jag nyss avnjutit två olika sorters pizzor. I allra högsta grad hembakade båda två. De var varken, degiga eller fettdrypande och inte heller hade de någon bismak av industritillverkad ost. Det där slipper man nämligen om man skippar sunkpizzerian och istället sätter en egen deg. Det är inte ens särskilt svårt faktiskt. Men gott är det, åh så gott. Ikväll blev det en klassisk, avskalad variant och en lite mer påklädd men även den ganska klassisk. Det kommer definitivt inte dröja 12 år tills nästa pizzabak. Det vill jag lova.

Pizza med två fyllningar Räcker till 4 personer
Degen
25g jäst
300g 37gradigt vatten
1 msk olivolja
1 tsk honung
1 tsk salt
ca 400g vetemjöl, jag använde manitoba cream och det blev en finfin, elastisk deg
Lös jästen i vattnet och blanda i oljan, honugen och saltet. Arbeta in mjölet med maskin i 1o minuter. Låt jäsa till dubbel storlek, det tar mellan 40 minuter och en timme. Knåda sedan degen och dela den i 2 delar om du vill ha två stora pizzor eller 4 om du vill ha fyra portionsstora pizzor. Kavla ut så tunnt som du kan, du kommer att märka att även fast du tycker att du har kavlat en lövtunn pizza så sväller den upp till betydligt tjockare.
Tomatsåsen
1 burk krossade tomater, som vanligt ska det vara Mutti
2 msk tomatpuré
2 feta vitlöksklyftor
En nypa råsocker
1 msk olivolja
Någon kvist färsk ört, jag anväde lite rosmarin o lite basilika
Salt och peppar

Mixa samtliga ingredienser till en slät sås.

Napoletanafyllning
Tomatsås
1 gul lök
1 burk sardeller (en sån där liten plåtburk, ingen stor glasburk)
1 näve goda oliver
Buffelmozzarella
Parmesanost

Skiva den gula löken tunnt. Fräs den långsamt på låg värme i lite olivolja tills den är helt mjuk. Bred tomatsås på en pizzabotten och fördela sedan löken över pizzan. Fördela sedan även oliver och sardeller. Riv mozzarella och parmesan över. Grädda i ugnen på 250 grader i ca 10 minuter.

Pesto, serrano och ruccolapizza
Tomatsås
Buffelmozzarella
Hemgjord pesto (det vet ni säker redan hur man gör, annars finns google ;) )
Parmesanost
Några skivor serranoskinka
Ruccolasallad
Havssalt

Bred tomatsås på en pizzabotten och fördela riven mozzarella och parmesan på. Klicka ut lite pesto och grädda i ugn på 250 grader i ca 10 minuter. Fördela sedan skinka över pizzan, klicka på mer pesto och avsluta med att strö över ruccola och en nypa havssalt.

Ät, med händerna!


1 kommentar:

  1. oj. vad. gott. nu blev jag hungig igen (och sugen på pizza)!

    SvaraRadera