onsdag 12 maj 2010

Rödbetsrisotto med getost


Det började som en tanke att man kanske kunde experimentera lite med risotton och kanske byta ut den klassiska parmesanen mot en annan ost. Jag har länge planerat att göra en gorgonzolarisotto men just den här dagen kände jag för getost. Getost fick det bli. Vad passar till getost då? Tänkte jag. Jo, rödbetor! Så rödbetor fick det bli. Getost, rödbetor och honung är ju en klassiker så därför åt vi risotton med honungsmarinerade lammkotletter. Resultatet var en fantastiskt god måltid med en vacker rosaröd risotto.
Föreställ er då min fantastiska besvikelse när jag insåg att varenda fotografi som skulle föreviga måltiden visade någon slags horribelt frånstötande, rosa hög på en tallrik. Jag måste skylla på att det var en sen middag så det var brist på ljus och jag var alldeles för hungrig för att köra något finlir. Trots detta ger jag er den blekrosa högen då jag av personlig erfarenhet vet att blogginlägg utan bild lätt sållas bort i den stora inläggsfloden. Den här risotton är helt enkelt för god för att sållas bort och jag bjuder er därför den blekrosa högen i hopp om att någon kanske stannar till för att läsa av ren vilja att veta vad tusan det där är (då förutsätter jag i och för sig att personen i fråga inte är läskunnig vad gäller rubriker). Hur som helst: ignorera bilden och föreställ er istället en krämig, vackert röd risotto med smak av getost som smälter i munnen. Så, blunda och spring till affären efter ost och rödbetor.
Rödbetsrisotto med getost 4 personer
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 stor rödbeta
2.5 dl risottoris
1 dl vitt vin
Kalvbuljong
50g chevré
Salt o peppar
Hacka schalottenlök och vitlök och fräs dem mjuka i olivolja. Skala och grovriv rödbetan och låt den fräsa med tills även den har mjuknat. Tillsätt riset och låt det "rostas" i några minuter innan du häller på vinet. Låt alkoholen puttra bort en stund sedan tillsätter du lite av buljongen, tänk på att den måste vara varm så att inte puttrandet avstannar. Rör kontinuerligt i risotton och fyll på med mer buljong när den tidigare har kokat in. När riset börjar kännas klart men fortfarande har lite tuggmotstånd saltar du och pepprar och rör till sist ner smulad ost med kanterna bortskurna. Se till att inte risotton är för fast innan du rör ner osten eftersom osten gör risotton ännu lite fastare när den kommer i.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår dig, det där lär ju vara asgott, jag tar dig på orden! :)

    SvaraRadera
  2. Åh, denna kör vi! Tack!

    SvaraRadera