lördag 8 maj 2010

Obloggad klassiker: Tonfiskpasta med sardeller och kapris


Det är lite lustigt att denna pasta inte har hamnat på bloggen tidigare. Det är en av min sardellälskande familjs favoritpasta som genom har åren har kommit att bli en stammis i köket då fantasin och tiden tryter. Dessutom är pastan fantastiskt enkel och lagas på ingredienser som man i princip alltid har hemma. Men pastan förtjänar att vara mer än bara en nödlösning för trots sin enkelhet så är det en riktigt, riktigt god liten anrättning. Med kombinationen tonfisk, sardeller, kapris och parmesan kan det ju liksom inte bli annat än klockrent. Kaprisen strör jag inte på förrän efter för att jag tycker att såsen har en tendens att smaka lite metalliskt om de får koka med.
Tonfiskpasta med sardeller och kapris
Pasta
En liten gul lök
2 vitlöksklyftor
10-12 sardellfiléer (om du inte är lika överförtjust i sardeller som jag är så kan du dra ner på mängden)
1 burk körsbärstomater, helst Mutti
1 burk tonfisk, avrunnen
Kapris
Parmesanost
Hacka löken och finhacka vitlöken. Hacka även sardellerna. Fräs de tre långsamt i olivolja på ganska låg värme. När löken är mjuk tillsätts tomaterna och tonfisken. Låt puttra i ungefär en kvart. Servera med pasta och toppa med kapris och rikligt med riven parmesanost.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Undrar bara vilka sardeller du köper? Antar att det finns bättre och sämre...

    /S

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia! Jo det stämmer nog att det precis som med alla råvaror finns bättre och sämre. Jag är ingen expert men man ska nog hålla sig till de sardellburkar som endast innehåller sardeller, olivolja och havssalt. Just att det är olivolja tror jag är ganska viktig för smaken. Just nu har jag sardeller av märket caber hemma som finns i välsorterade mataffärer eller i delikatessbutiker. Dem är riktigt goda :)

    SvaraRadera