fredag 30 juli 2010

Lite vildsvin, lite glass och lite antipasti

Jag kör på med bilder från Italien, vi var på en bra restaurang som utmärkte sig, faktiskt i michelinklassen. Den får nästa inlägg helt för sig själv. Tills dess ger jag de återstående glimtarna av allt det goda jag smällde i mig under de tio dagarna i Toscana och Rom. Toscana är vildsvinsland så det blev vildsvin i en hel massa olika former. Absolut inte mig emot. Glass blev det också en hel del av. Den italienska versionen av den svalkande sötsaken är min absoluta favorit. Med sin krämiga, nästan lite sega konsistens och äkta smak - jordgubbsglass smakar som att verkligen jordgubbe inte den mystiska frukten GB BigPack-jordgubbe. Min stora favorit blev hasselnötsglassen. Nougat i svalkande form utan sötsliskigheten som godisformatet tenderar att ha. Se och njut, eller vad du nu vill göra.

Låååångkokt vildsvinsgryta med bönor. Fanns på menyn på i princip alla restauranger vi åt på i Toscana. Denna intogs i den bildsköna byn San Gimignano.

En av de otaliga glassarna, här med smakerna yoghurt, pistache och choklad.

Salsiccia con fagiole - Korv och bönor med tomat och salvia. Jag vill kunna laga sådan bönor!

Papardelle med färssås gjord på vildsvin. Betydligt mindre sås än vad jag är van vid att ha på pastan men den smakade fantastiskt mycket och gott att det inte gjorde så mycket.

Salami och lufttorkad skinka, även de gjorda på vildsvin.


En av de godaste antipastirätterna under resan - hela sardeller inlagda i persiljepesto. Både dessa, pastan med vildsvin och vildsvinssalamin åt vi på en enkel restaurang 1 mil utanför orten Casteglione della Pescaia på västkusten. Torre Vecchia heter den. Enkelt och billigt men gott, gott, gott. Det vara bara vi och lokala italienare där och den obligatoriska ljugarbänken för stammisherrarna fanns på plats. Den var befolkad även morgonen efter när vi körde förbi. Helt klart värt ett besök om du är i krokarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar