torsdag 1 juli 2010

Lax med knaprigt asiattäcke och krispig sallad


Igårkväll såg jag på Anne Mat, ett danskt matprogram som sänds i SVT på onsdagar. Temat för kvällen var asiatiskt och en av rätterna Anne lagade var en lax med ett knaprigt sesam/solrosfrötäcke. Jag tyckte det såg himla gott ut det där, dessutom gick det inte att stå emot Annes breda danska som betonade flera gånger hur gott det knapriga täcket kontrasterar mot den feeeede lakkssen. Så ikväll fick det helt enkelt bli lax. Jag la till lite grejjer i det knapriga täcket för att jag skulle gilla det ännu mer och det blev riktigt gott. Till detta gjorde jag en knaprig sallad med en av mina favoritdressingar. Jag har skrivit om det tidigare men det förtjänar upprepning för har du inte provat att blanda tahini, soja, lime och lite vitlök så gör det nu! Det blir så rackarns gott att jag vet inte vad. Jag gillade salladen lite extra eftersom den gav mig tillfälle att utnyttja min nya baby. Nämligen en stor, vacker mandolin som min käre bror med fru förärade mig på min studentdag. En stor robust stålsak som strimlar, skivar och räfflar som den aldrig har gjort annat (vilket den förmodligen inte har gjort heller). Den är så fin att jag nästan vill ha den stående framme på köksbänken. Här har ni i alla fall receptet på en god middag.
Lax med knaprigt asiattäcke och krispig sallad 2 portioner
400g laxfilé
2 msk sesamfrö
2 msk solrosfrö
1 msk ketjap manis
2 msk sweet chili
saft från en halv lime
1 vitlöksklyfta
2 tsk fisksås
Rosta båda frösorterna i en torr stekpanna tills det börjar dofta gott i köket och fröna börjar se gyllene ut. Låta svalna i en skål. Riv vitlöken och blanda alla ingredienser till täcket. Fördela fröblandningen på laxen och stek i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.
salladen
1 stor morot
1 näve färska böngroddar
1 dm gurka
1 näve babyspenat
1 liten rödlök
1 näve sockerärtor
dressingen
o.5 dl soja
1 msk tahini
saft från en halv lime
1 riven vitlöksklyfta
Börja med att blanda alla ingredienser till dressingen. Skala sedan moroten och strimla den fint antingen för med hederlig kniv eller på mandolin. Kärna ur och strimla även gurkan. Förväll sockerärtorna snabbt så att de fortfarande är krispiga. Strimla rödlöken. Blanda alla salladsingredienserna och slå dressingen över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar