torsdag 1 juli 2010

Studentbuffé del 6: Passionsfruktpaj

Jag har fortfarande några guldklimpar kvar att lägga upp från min studentbuffé. Desserterna har jag ju inte nämnt ännu. De var nog faktiskt mina favoriter på buffén....men så är jag också något av en gottegris. Jaag gjorde två olika bakverk: mörktryffeltårta med salta jordnötter och passionsfruktpaj. Passionsfruktpajen gjorde jag efter ett recept av Jens Linder som jag snappade upp veckan innan studenten som jag bara var tvungen att pröva. Och tänk sicken tur att jag gjorde det också. Resultatet blev en krämig paj med vansinnigt koncentrerad passionsfruktsmak utan att bli föör mycket. Konsistensen blir nästan som en crème brûlée i pajskal (utan det brända täcket, så inte särskilt brûlée kanske). Faktum är att pajen gick åt i ett nafs, jag hann inte ta en bit själv. Tur då att jag tjuvsmakade lite under själva pajmakeriet. Men ännu en passionsfruktpaj kommer att göras inom en snar framtid och då ska jag ta en stor fet bit åt mig själv. Så det så.
Jens Linders Passionsfruktspaj

Deg
150g smör
3 dl vetemjöl
2 äggulor
1 dl socker
Fyllningen
5 dl vispgrädde
2 dl socker
8 passionsfrukter
2 msk pressad citron
8 äggulor
Kör alla ingredienser till degen i en mixer tills dem precis har gått ihop till en deg. Kör inte för länge, då blir degen smulig. Ta upp degklumpen, slå in i plastfilm och låt vila i kylen minst 1 timme. Tryck ut degen i en pajform och grädda 10-12 minuter på 200 grader.

Koka upp grädde och socker och låt sjuda under omrörning några minuter. Låt svalna något innan du gröper i passionsfruktsköttet ner i grädden. Pressa också i citronen. Vispa äggulorna och tillsätt till gräddblandningen. Blanda om noga. Häll fyllningen i det svalnade pajskalet och grädda färdigt på 175 grader i ungefär 1 timme.

Jag grämer mig fortfarande över att jag inte knäppte några bilder av buffén, ni får hålla till godo med mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar