onsdag 19 augusti 2009

Schizofren plocktallrik till mor

Det här är sista sommarlovsveckan för min del vilket även betyder att det är sista veckan då det är nästan uteslutande jag som lagar maten här hemma. Sommarlov betyder också att jag har redigt med tid att tänka ut och planera maten. Idag var det bara jag och min kära mor hemma för middag. Jag har under sommaren haft en förkärlek för att servera diverse smårätter till middag. Jag tycker att det är roligt det där att liksom få smaka en 3, 4 olika rätter i en. Dock har mina plocktallrikar en förmåga att bli lite schizofrena och smaker som man aldrig trodde att man skulle hitta på en och samma tallrik uppkommer ofta. Men jag väljer det jag tycker är gott och man får väl äta en rätt i taget!



Ikväll blev det just en sådan plocktallrik till mig och mamma, en god sådan också. Egentligen kom hela tallriken till pga. viltpastejen med svamp som vi inhandlade på bondens egen marknad för någon vecka sedan.
Idag blev det rätter som inte behöver några specifika recept. Av viltpastejen som jag nämnde gjorde jag en form av smörrebröd. På en rostad skiva rågbröd lag skivor av pastejen (som jag hade gjort ljum i ugnen) och toppade med smörfrästa kantareller och knaperstekt bacon. (ursäkta bilderna men jag har bara en sketen liten digitalkamera, en dag, då SKA jag köpa en riktig kamera)









En perfekt mogen galia-melon låg och skrek efter att bli uppäten i köket. Tillsammans med fetaost, västeråsgurka, mynta, finhackad chili, en skvätt god olivolja och lite svartpeppar blev det en god sallad.



Jag stekte även små plättar av riven zucchini, ägg och mjöl och toppade dem med creme fraiche, kräftstjärtar och hackad rödlök.


Som en sista liten detalj ugnstekte jag även halverade coctailtomater i 100 grader ca 3 timmar. På tomathalvorna hade jag lagt en tunn, tunn skiva vitlök, några korn råsocker, några droppar god olivolja och tillslut några flingor havssalt. Medelhavet i koncentrerat format!
Det blev en god middag i solen på balkongen, kanske sista middagen ute på länge, det känns i luften att hösten är på väg.

2 kommentarer:

  1. Frida, jag har köpt en superbra kamera. Den heter LUMIX (Panasonic DMC-TZ5) Tar glasklara bilder, kan även spela in små filmer, är lätt att överföra bilder ifrån. Jag köpte den i Californien och fick enligt Bengt"ett jäkla bra pris". Ska ni åka till US är det värt att vänta annars finns den även här.
    Jag tycker dina fina rätter förtjänar att bli förevigade på bästa sätt.

    Kanonfptografen Karin H

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Har flera kompisar som även dem har Lumix och är nöjda. Det är ju inte såå långt kvar till julafton. :D

    SvaraRadera