tisdag 30 november 2010

Thanksgiving del 2: Alla dessa ändlösa casserolls


Jag har upptäckt en fascination hos södernborna. Blanda alla möjliga sorters ingredienser, gärna flera halvfabrikat, tillsätt generösa mängder grädde eller smör eller brödsmulor eller gärna alla tre. Stjälp upp allt i en ugnssäker form och toppa med lite mer smör. Grädda i ugnen och ta da! A Casserole! De kommer i alla möjliga former och färger, i princip allt som är bakat i ugn kallas casserole. Något jag skulle kalla ugnsomelett med spenat kallas här för egg and spinach casserole.

Det verkar som att Thanksgiving är högtiden då södernborna verkligen får utlopp för sin besatthet. Jag tror jag plöjde igenom ett tiotal olika casseroles under denna helg. Jag är väl måttligt förtjust i dessa anrättningar. Speciellt eftersom de ofta framstår vara komponerade av en sju-åring som har fått rumstera runt i köket och girigt har fått kombinera alla möjliga ingredienser. Casseroles är i alla fall inte de mest finstämda gourmet-anrättningar du kommer att stöta på under ditt gourmetliv. Jag börjar även störa mig på södernbornas förkärlek för att ständigt kombinera diverse halvfabrikat för att laga nya rätter. Generellt är det inget fel alls med halvfabrikat men när i princip varje rätt innehåller en burk Campbells soppa, ett paket jell-o eller en påse ostkex så är det lite trist. Dessutom så får det inte direkt mina smaklökar att dansa polka. Med det sagt vill jag ändå inflika att jag åt en och annan casserole under helgen som föll mig i smaken.
Ovan ser ni en av de verkliga klassikerna bland casseroles: Green Bean Casserole. Överkokta haricot verts eller sockerärtor blandat med en burk svampsoppa toppat med friterad lök.
Ja, jag varnade er ju!

Behold: Broccoli Casserole. Broccoli är dock inte huvudingrediensen, skulle snarare säga att ost står för majoriteten av innehållet. Grädde, smör, ägg, mjöl hjälper till. Rubbet är toppat med Ritz Crackers vilket är små saltade kex.

Denna var my least favourite, Potato Casserole. Hackad delikatesspotatis (ni vet sådan där perfekt rund, inlagd på burk) blandat med hackad burkananas och paprika. Hela klabbet täckt med en blandning av crème fraiche, cream cheese, ägg och cheddarost.

Här är en söt casserole som definitivt är en dessert men som södernborna propsade på att ställa fram bland varmrätterna. Sweet Potato Casserole. I princip en purée på sötpotatis täckt med muscovadosocker (ett ungefär 1 cm tjockt täcke), blandade nötter och riven kokos. Den här tyckte jag faktiskt om, hade en nästan övermäktigt sötma men i små portioner var det riktigt gott. Otroligt mäktig dock.

En casserole som jag inte fick med på bild som jag ändå tyckte var bland de bättre var en Corn and Bacon Casserole. Majskorn blandat med lök, bacon och grädde toppat med Ritz Crackers än en gång. Gott på ett extremt comfort food-aktigt vis.

Jag kommer inte att äta casseroles än på ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar