onsdag 24 november 2010

Förbereder mig för frossa

Det första Amerikanerna säger så fort man nämner thanksgiving är att det kommer vara sååå mycket mat. Imorgon smäller det. Här hemma hos min värdfamilj har vi kalkonen i ugnen och vi har gjort söderns motsvarighet till stuffing: Corn Bread Dressing. Den kommer jag faktiskt att slänga upp receptet på snart. Imorgon samlas 27 familjemedlemmar och knytkalaset kommer att bjuda på 12 timmar-rökt fläsk, sweet potato casserole, broccoli casserole, black-eyed peas, green bean casserole, pumpkin pie, corn bread, chokladbollar (mitt bidrag) och massor av annat. Tumregeln är tydligen att det är, och bör vara, mer mat än vi någonsin kommer att kunna äta. Söderborna är förtjusta i sina casseroles, vilket är i princip vad somhelst i en ugnsform ofta toppat med brödsmulor, ost eller smör. Eller alla tre. Så jag räknar med många sådana.

Thanksgiving verkar ju vara guld för en matbloggare som vill fånga söderns mattraditioner. Så jag kommer att vara limmad till kameran imorgon. Önska mig lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar