tisdag 30 november 2010

Thanksgiving del 1: Turkey and Cornbread Dressing

Om jag trodde att jag skulle äta mycket mat under Thanksgiving så trodde jag fel. Jag åt kopiösa mängder mat. Jag lyckades till och med klämma in två stora Thanksgivingmåltider under själva torsdagen eftersom vissa familjer kör på lunch och vissa på middag och jag spenderade dagen hos två olika familjer som båda hade olika traditioner. Sedan dess har i princip varje måltid bestått av rester från denna dag av frosseri. Eftersom jag åt fler rätter än vad jag kan räkna på mina tio fingrar, och jag vill naturligtvis dela med mig av allt, så delar jag upp festen på flera inlägg. Först ut är det mest esentiella: Turkey and Cornbread Dressing. Kalkonen har ju sin givna plats under denna högtid. Dressing är söderns stuffing. Jag hade förmånen att fira med ett sällskap där några New York-bor ingick så jag fick smaka både stuffing och dressing och jag måste säga att den här gången var det nog dressingen som föll mig mest i smaken.

Dressing är ett missledande namn på detta tillbehör, det liknar ingenting vad vi vanligtvis kallar dressing. I princip är det majsbröd blandat med lök, celleri, ägg, och kycklingbuljong - traditionellt ska det vara vätskan man får över från att ha bakat kalkonen men det verkar som att de flesta bekväma amerikaner idag bara kör på färdigblandad fågelbuljong - och kryddor bakat i ugn. Det blir en saftig gratäng med ungefär samma konsistens som väldigt fast, lite grynigt potatismos. Ja, i princip inte alls som potatismos alltså men jag kan inte hitta något bättre att beskriva det med. Sedan jag kom hit har jag ätit kilovis med majsbröd, södernborna är smått galna i detta söta bröd. Vad jag förstår så bakar de brödet på majsmjöl, vetemjöl, buttermilk - som väl är kärnmjölk men lite långsökt kan liknas vid filmjölk - ägg, olja, bakpulver och varierande mängder socker. Bröden ska gräddas i jutjärnspannor. Det kan vara fantastiskt gott, det kan också vara totalt menlöst eller alldeles för sötsliskigt. Hursomhelst så passar det Georgia att byta ut stuffingen mot denna majsbrödbaserade "dressing"

Smulat majsbröd och ungefär en fjärdedel vitt bröd.

Snabbmixar kycklingbuljong med några stavar celleri, en lök och några ägg.

I med buljongblandingen i brödsmulet. I med salt, peppar och en kryddblandning som går under namnet Pultry Seasoning. Består mest av timjan och framförallt salvia. Sedan är det bara att tillsätta buljong tills rätt konsistens, enligt min värdmamma ska det vara som kaksmet eller en ganska tjock soppa.

Efter gräddning i 45 minuter ser det ut såhär. En ganska märklig rätt men jag tyckte faktiskt om det. Det är något speciellt med den smöriga, djupa smaken som majsbrödet ger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar