onsdag 3 november 2010

Inget skitsnack, bara ren BBQ

Under Halloweenhelgen fick jag äntligen erfara äkta södernbarbeque. Visserligen har jag käkat bbq flertalet gånger sedan jag kom hit, och med bbq menar södernborna allt som är tillagat långsamt över eld smaksatt med bbqsås, men inte the real thing. The real thing innebär att man åker till ett av de bbqställen som lokalborna godkänner, och tro mig det finns en lista på 5 ställen - varken mer eller mindre - med ställen som kommer att nämnas vilken lokalbo du än frågar. Här i Macon begav vi oss till Fresh Air Bbq. I princip ett litet hål i väggen som inte lägger några resurser på inredning, sådant där skit som porslin och bestick eller någar speciella krusiduller på tallriken. Här går omsorgen till fläsket.

Jag beställde en komplett bbq plate. Pulled pork som de intresant nog täckte med bbqsås efter uppläggning på tallriken. Bbq beans som är en riktig favorit hos mig, ungefär som baked beans fast utan den överdrivna sötman och rökigheten från bbqsås. Brunnswick stew, som ingen verkar kunna förklara vad det är eftersom alla gör den på olika sätt. I princip en köttgryta, i det här fallet var köttet malet, här klassas grytan som ett tillbehör till bbqköttet. Coleslaw. Inlagd gurka. Bröd och crackers. Så var tallriken komplett.

Jag älskar långlagat kött, så är det bara. Intressant var att Fresh Airs bbqsås knappt alls hade den sötman som jag förknippar med bbqsås utan den mest framträdande smaken var vinäger. Nu är jag inte en jättefan av vinäger så jag använde mest mina bönor som bbqsås. Det finns tydligen en hel vetenskap byggd på det ultimata bbqsåsreceptet.

Mycket bra upplevelse, bbq är helt klart en av mina favoritdelar av södernköket. Mer pulled pork åt folket!

2 kommentarer: