torsdag 17 juni 2010

Studentbuffé del 3: Hemgjord färskost med basilika och vitlök

Till focaccian serverade vi lite olika röror på buffén. En klassisk fetaoströra med honung, den libanesiska aubergineröran Baba Ganough och dessutom provade jag på att för första gången göra hemgjord färskost. Jag har förstått att det vanligaste är att man gör färskost på en blandning av filmjölk och gräddfil, jag använde mig istället av mild yoghurt och crème fraiche. Det blir förmodligen ett något syrligare resultat än om man använder sig av den förstnämnda kombinationen men jag tyckte att det var en pigg, fräsch syrlighet som passade väl till det oljiga brödet och konsistensen blev perfekt krämig. Färskosten kan man ju smaksätta med i princip vadsomhelst. Den här gången valde jag en klassiker som jag gissade skulle gå hem hos alla. Annars kan jag tänka mig tillsätta lite citronzest och gräslök eller varför inte lite pepparrot.

Färskost med basilika och vitlök

1 liter mild, naturell yoghurt med en fetthalt på 2-3%
2.5 dl fullfet crème fraiche
1 kruka färsk basilika
2-3 vitlöksklyftor beroende på storlek
1 msk olivolja
2 tsk flingsalt
Svartpeppar

Upphetta yoghurt och crème fraiche i en kastrull till 37 grader. Låt det rinna av genom silduk över natten eller från morgon till kväll.

Mixa eller mortla vitlök, basilika och olivolja. För över färskosten i en skål och rör ner basilikakrämen, salt och peppar. Ställ kallt i några timmar innan servering så att smakerna får en chans att gifta sig.

2 kommentarer:

  1. Kul! Jag har faktiskt aldrig (så vitt jag minns) prövat att göra egen färskost. Ett sommarprojekt, kanske? Till hembakade bagels...

    SvaraRadera
  2. Åh, med rökt lax och rödlök i lövtunna skivor...taget!

    SvaraRadera